Kundcase

Våra uppdragsgivare har genom åren sträckt sig mellan att leda digitala projekt i offentlig sektor till digital omvandling i stora privata företag. Oavsett omfattning, komplexitet eller miljö har vi en flexibel digital strategi som fungerar.

  • Bokus – kunddriven CRM-strategi

    Bokus är en av de ledande bokhandlarna på nätet. Företaget arbetar ständigt proaktivt för att förbättra sitt erbjudande och skapa långsiktiga kundrelationer. I en bransch där marginalerna per såld bok ligger på en låg nivå, är det nödvändigt att ha insikt om kundernas föränderliga köpbeteenden.

    Alenio analyserade Bokus kundbas och utformade en användarinriktad CRM-strategi, baserad på kundinsikt. En viktig åtgärd var att undersöka möjligheterna för ett lojalitetsprogram och ta fram lös...

    Se caset
  • Ahlsell – digitala marknadsstrategier

    Ahlsell är ledande i Norden inom installationsprodukter, verktyg och maskiner. En stor del av försäljningen går via e-handel. I branschen pågår i dag en omfattande digitalisering som framförallt påverkar försäljning och kunddialog.

    Alenio fick ansvaret att driva arbetet med att ta fram en digital marknadsstrategi, som inkluderade en omfattande kundkartläggning, framtagning av strategiska pelare, digitala innovationer samt en handlingsplan. Eftersom Ahlsells digitala närvaro skär genom ...

    Se caset
  • Preem – från traditionell till agil organisation

    Preem är Sveriges största drivmedelsbolag med 1 300 medarbetare. När det var dags att gå från en mer traditionell IT-verksamhet till ett agilt arbetssätt fick Alenios konsult, Dennis Liljedahl, uppdraget att leda utvecklingsarbetet.

    Projektets stora utmaning låg i att etablera ett gemensamt, agilt förhållningssätt i en organisation med olika interna kulturer. Utvecklingsarbetet resulterade bland annat i kortare ledtider och i förlängningen nöjdare intressenter.

    Se caset